Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Nowym Mieście Lubawskim

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży

 

Osoba kontaktowa:
Anna Licznerska

Telefon kontaktowy:
56/4729623

Adres e-mail:
zezwolenia@umnowemiasto.pl

Miejsce załatwienia:
Urząd Miejski w Nowym Mieście Lubawskim

ul. Rynek 1

13-300 Nowe Miasto Lubawskie

Referat Teleinformatyzacji i Bezpieczeństwa - biuro nr 17

Burmistrz Nowego Miasta Lubawskiego po uzyskaniu pozytywnej opinii Miejskiej Komisji  rozwiązywania    Problemów    Alkoholowych  i  po    spełnieniu    wymogów określonych   ustawą z  dnia  26  października  1982 r.  o  wychowaniu  w   trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wydaje zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.

Termin załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierający:

1) oznaczenie rodzaju zezwolenia,

2) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania,

3) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),

4) przedmiot działalności gospodarczej,

5) adres punktu sprzedaży,

6) adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).

 Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:

1) dokument  potwierdzający  tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,

2) zgodę  właściciela,  użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,

3) decyzję właściwego państwowego  inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1448.)

Opłaty:

1.Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pobiera się w wysokości:

- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,

- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),

-  2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

2. Wysokość opłaty rocznej, w przypadku punktu sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła:

-  37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa – wynosi  1,4%  ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

-  37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

-  77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości wymienionych w punkcie 2, wnoszą opłatę podstawową określoną  w  punkcie 1.

Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia,  pisemnego oświadczenia o  wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.

W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30 dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12 b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niedokonania opłaty w należnej wysokości  w ustawowym terminie, może złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Opłata wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.

Ustanowienie pełnomocnika – 17 zł

Zwolnienie z opłaty skarbowej są m.in. pełnomocnictwa: poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Opłaty dokonuje się na konto Urzędu Miejskiego w Nowym Mieście Lubawskim PKO BP  60 1020 3583 0000 3202 0011 3100

Tryb odwoławczy:

Na    postanowienie    Miejskiej    Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za   pośrednictwem Burmistrza Nowego Miasta Lubawskiego, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Od  decyzji  przysługuje  stronie  odwołanie  do Samorządowego  Kolegium  Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Burmistrza Nowego Miasta Lubawskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Informacje dodatkowe:

1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez Burmistrza Miasta po uzyskaniu pozytywnej opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży oraz liczby tych punktów zgodnie  z uchwałą Nr XLIV/287/2018 Rady Miejskiej w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 28 sierpnia 2018 roku w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Miejskiej Nowe Miasto Lubawskie.

2. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:

a) do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo,

b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),

c) powyżej 18 % zawartości alkoholu.

3. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na czas oznaczony, w placówkach detalicznych wydawane są na okres nie krótszy niż 2 lata, dla placówek gastronomicznych nie krótszy niż 4 lata oraz dla przedsiębiorców, których działalność polega na organizowaniu przyjęć na okres do 2 lat.

4. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:

a) posiadanie zezwolenia,

b) wniesienie opłaty,

c) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,

d) w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty,

e) posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,

f) wykonanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę   w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,

g) zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,

h) prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy,

i) przestrzeganie innych zasad i warunków określanych przepisami prawa.

5. Zezwolenie cofa się w przypadku:

a) nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a  w szczególności:

- sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,

- sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art. 14 ust. 3  i 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.

b) nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych,

c) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,

d) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,

e) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży,

f) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,

g) orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.

6. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu.

7. Zezwolenie wygasa w przypadku:

a) likwidacji punktu sprzedaży,

b) upływu terminu ważności zezwolenia,

c) zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,

d) zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,

e) niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych oraz niedokonania opłaty w odpowiedniej wysokości i  wyznaczonym terminie.

8. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży lub nie dokonania stosownej opłaty w określonych terminach, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

9. Przedsiębiorcy podający lub sprzedający różne mieszaniny napojów alkoholowych na podstawie posiadanych receptur, z wykorzystaniem napojów zawierających powyżej 18% alkoholu, są obowiązani do posiadania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18% zawartości alkoholu.

Kontrola działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych:

Organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż  gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.

Organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o  zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.            Z czynności kontrolnych sporządza się protokół. Uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia  kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

Schemat kontroli przestrzegania w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - w załączeniu

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu Alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.)

- Uchwała Nr XLIV/287/2018 Rady Miejskiej w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 28 sierpnia 2018 roku w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Miejskiej Nowe Miasto Lubawskie ( Dz. U. Woj. Warmińsko- Mazurskiego z 2018 r. poz. 4285)

- Uchwała Nr VII/50/2019 Rady Miejskiej w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 30 kwietnia 2019 r. w sprawie wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie Gminy Miejskiej Nowe Miasto Lubawskie (Dz. U. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2019 r. poz. 2449)

- Uchwała Nr XLIX/319/2023 Rady Miejskiej w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie zmiany uchwały nr VII/50/2019 Rady Miejskiej w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 30 kwietnia 2019 r. w sprawie wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie Gminy Miejskiej Nowe Miasto Lubawskie (Dz. U. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2023 r. poz. 2911)

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r. poz.572.)

- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236.)

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2111.)

Załączniki:

  • Wniosek  o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
  • Zgłoszenie zmian stanu faktycznego i prawnego w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu na sprzedaż napojów alkoholowych
  • Oświadczenie o wartości  brutto sprzedaży napojów alkoholowych
  • Wzór pełnomocnictwa
  • Schemat kontroli przestrzegania w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych

 


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Licznerska

Data wytworzenia:
11 lip 2024

Osoba dodająca informacje

Marcin Zieliński

Data publikacji:
11 lip 2024, godz. 15:09

Osoba aktualizująca informacje

Marcin Zieliński

Data aktualizacji:
11 lip 2024, godz. 15:09